Lot bepaald

9 september 2014

Na Skopje ben ik naar Pristina, Kosovo af gereisd. Helaas moest ik eerst een half uur naar de bus lopen en het regende. Dus eerwt de regen voor grotendeels af gewacht.
De bus bleek een soort xxl turkenbus te zijn, beetje gammel en als ik niet in een af gesloten busstation staat had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan. Alsnel stapte er overal gewone mannen in, die er westers uitzien, niet van die vreemde met missende tanden en mislukte oren ofzo.. ze bleken allemaal uit Kosovo te komen en te werken voor die busmaatschappij te werken, maarnu klaar waren en met 1 bus naar huis, naar Kosovo gingen.
Ik begreep al dat Servië hier wat gevoelig ligt. En ook deze mensen zaten vol haat over Serviërs. Een beetje Nederland-Duitsland, 20 jaar geleden. Niet gek het is allemaal pas 15 jaar geleden. In het museum zag ik foto's van soldaten en mensen die er uitzagen zoals de mensen op de straat. Niet verouderd of geheel uit de mode ofzo net als de foto's over onze oorlog. En zelfs reislogger heeft nog niet eens doo4 dat er een Kosovo is en dat Pristina niet in Servië ligt.. Dit alles laat je beseffen dat het nog niet zolang geleden is..
In ieder geval de baas bood me een lift naar het hostel aan. Hij had geen idee waar het was, want straatnamen zijn allemaal verandert hier, de servisch wilde ze niet meer gebruiken. Hij had het al snel gevonden en zo stond ik weer super simpel bij me hostel.
Ik had me tas nog niet weg gezet en ik werd al weer mee om eten gevraagd.. hun wisten een traditioneel restaurantje en het eten was verrukkelijk! Wat een geluk allemaal. Een van hun was een meisje dat nu vrijwilligers werk deed in Albanië. Eerder wilde ik niet veel van Albanië weten, ligt buiten de route en ik heb iei ook niet door gevraags. Uiteindelijk kon ik de verleiding niet weer staan en vanaf het moment dat ze begon te praten was ik verkocht. Het nadeel vind ik wel dat het me 6 nachten gaat kosten en tijd is kostbaar merk ik wel. Ik denk ook dat ik hierdoor Servie, maar moet schrappen van me lijstje. Al ben ik misschien toch al wat bevoordeelt ondertussen en hoef ik daar ook niet meer zo zeer heen.
Volgende dag heb ik Pristina ontdekt. Wat een mooie mensen en rijkdom zeg! Had ik nooit gedacht van Kosovo, voor mij was het een nog een arm oorlog land. Jammer dat het in Nederland niet bekend staat als toeristisch
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Addy van Loon:
    hoi Sanne
    Wat een verhalen allemaal,leuk al die mensen te ontmoeten. Waarom ook niet om je reis te veranderen,lijkt mij juist leuk om op dingen in te gaan .Nou Sanne veel plezier gr Addy
  2. Mama:
    Hoi Sanne.
    Fijn dat het zo goed gaat. Geniet er maar lekker van!!!!!
    XXXXXXXXX
  3. Elly Derkx:
    9 september 2014
    Goh Sanne, wat spannend allemaal. Lekker doen wat je leuk vind.
    Succes met wat je allemaal gaat doen. We lezen je volgende verslag weer met veel plezier.
    Liefs van ons 2tjes
  4. Mama:
    Dag mop,

Ondanks het feit dat het allemaal over bekende oude oorlogsgebieden gaat ,heb jij het gelukkig wat rustiger en ontspannen nu in Kosovo. Je verhaal van gisteren over die gevaarlijke wandeling vond ik heftig .Gelukkig dat je goed de weg vind en interessante ontmoetingen hebt .
    Liefs pa .
  5. Anja valkenburg:
    10 september 2014
    leuk die interessante ontmoetingen en een wijziging in plannen.go with the flow and enjoy