Koh Yao Noi Yoga retraite

5 augustus 2017 - Ko Yao Yai, Thailand

Jeetje wat een week heb ik gehad zeg! Ik vond het super spannend om er heen te gaan, want ik verwachtte een moeilijke week. Maar ik had het geloof ik een beetje onderschat, want moeilijk komt niet eens in de buurt. Het gaat lastig worden te beschrijven, maar ik ga het weer proberen.

Laat ik beginnen met het eiland. Vrij klein en werkelijk een paradijs, rijsten veldjes, een bergje, wat bos en wat strandjes. Precies goed toeristisch, dus er was wat keus in restaurants en er zijn wat dingetjes te doen. Maar verder heel rustig, geen mensen die voor je voeten lopen ofzo. Als ik eerlijk ben voelt het of je het eiland voor je zelf hebt. Super! Een voordeel van het laag seizoen. Voor meer kan je niet vragen dus! Maar van dit alles heb ik weinig mee gekregen, want ik ben een hele week kapot geweest!

Nondeju wat was dit hard werken zeg. Nu doe ik niets rustig aan en voorzichtig, dus ook dit niet wat betekent dat ik alle lessen heb gepakt die konden, wat betekende dat ik op 1 dag na 6 uur yoga per dag deed. Best veel kan ik je vertellen.
Ik begon de dag om 7.30 uur (Vind ik gewoon al veel te vroeg) met 2 uur intensieve yoga. Deze was altijd het zwaarste, want het is belangrijk je lichaam goed wakker te maken. Nou geloof me, hierna was ik wakker samen met elke vezel in mijn lichaam.
Daarna ontbijt, gelukkig was deze mega uitgebreid en had ik na die workout mega honger dus at ik echt mega veel! Daarna ongeveer een uurtje rust en dan begon de workshops. Tegen betaling kon je er voor kiezen om deze te volgen, wat ik met allemaal gedaan heb!
Hierna was het lunche en tijd voor jezelf en om 16.30 uur was de laatste. Dit was mijn favoriet. Die was namelijk altijd rustgevend, om je lichaam weer tot rust te laten komen. Maar vergis je niet, blijkbaar is er veel voor nodig om je lichaam tot rust te krijgen.
Dan was het eten wat ik eigenlijk het liefste in ons eigen restaurant deed, want dat was snel, makkelijk en het minst vermoeiend en dan voor 9 uur total los en gebroken naar bed. Om de volgende ochtend nog bijna net zo moe weer op staan.. Wat geen probleem is want na 5 minuten doet alles weer zo pijn dat je weer wakker bent.

Iedereen komt helemaal zen uit die lessen "oh my god, I really loved that pose" en ik doe dan natuurlijk mee. Maar dat denk ik zeker te weten niet. Yoga, of in ieder geval de lessen die ik heb gehad zijn niet heerlijk. Het is moeilijk, zwaar en verdomd pijnlijk. Nee het is niet normaal om een half uur met je armen boven je hoofd te staan, geloof me ze deden na 2 minuten al pijn en dat was pas de eerste les. Ik leerde op mijn werk ooit stil te staan of het een "ik/iemand wil niet" of ik/iemand kan niet". Als ik niet ik of iemand echt niet kan dan is het een kwestie van accepteren, maar bij een wil niet is er ruimte. Ik denk dat dit het dichtste bij komt bij wat er op zo'n moment gebeurd. Mijn lichaam is duidelijk gemaakt om armen om hoog te doen, iedereen kan het. Alleen wil ik het niet zolang doen, omdat het pijn doet. In yoga zeggen ze dan dat je lichaam blokkades op zet en het is de kunst om daar niet aan toe te geven. En eerlijk is eerlijk.. het is een het gaaf moment als het je de hele tijd gelukt is! Deze momenten heb ik veel gehad en daar ben ik echt trots op! Hoe vaak ik de juf wel niet aan gekeken heb met ogen die op dat moment duidelijk lieten weten dat ze gek geworden was! Waar zij dat ook om moesten lachen. Maar dat gevoel na die pose is onbeschrijfelijk. Helaas komt daarna al snel de volgende oefening en voor ik het weet ben ik met mijn ogen de uitgang aan het zoeken en weet ik zeker dat ik die heel snel ga opzoeken. Toch heb ik vol weten te houden! En geen 1 keer weg gelopen!

De workshops waren ook heel bijzonder! En met bijzonder bedoel ik ook echt bijzonder. Zo heb ik een heup openende workshop gevolgd. Geloof mij, mijn heupen zijn open! Ik heb een keer 54 minuten heel krachtig en snel geademd, man wat voelde ik mij daarna high. Niet dat ik weet hoe dat voelt hoor moeders, het is natuurlijk maar een voorstelling ;-). Ik heb de kracht van mijn vagina op geroepen en gebruikt. Ik heb met mijn rug over 2 tennisballen gerold. Ik heb als een puppy gehijg tot mijn mond was uit gedroogd. Ik heb met een energiebal tussen mijn handen gespeeld, net als in Harry Potter.. kortom je kan het zo gek niet bedenken of het is voorbij gekomen. En kan ik met volle trots zeggen dat ik mij over elke genre heb gezet die er bestaat.. in yoga les. Dus vraag me in NL niet mijn vagina energie te laten stromen door mijn lijf, want dan zal ik ontkennen dat ik weet waar jij het over heb!!

Ik vond deze week echt geweldig! Het was ontzettend goed verzorgd, van het eten, tot de slaapbungelo. Het parkje was heel mooi en verzorgd en schoon. En de 2 juffen waren geweldig! Hele leuke en mooie persoonlijkheden die genoten van elke les die ze gaven, ontzettend inspirerend waren! Ook mega ervaren. Ze wisten precies wat moeilijk en zwaar zou worden en kwamen daarna met de perfecte stretch oefening waardoor alle pijn weer verdween en ik nauwelijks met spierpijn ben op gestaan. En na elke oefening een moment van voldoening had.

Deze week heeft een invloed op de rest van mijn leven, dat weet ik, dat voel ik. Maar hoe en wat moet ik echt gaan ervaren. Deze week was zoveel dat het nu te veel is om te benoemen en de komende tijd nodig zal hebben om te verwerken.

Ken je de film, of het boek Eat, Pray, Love? Dat is echt precies wat ik nu ervaar! Ik heb gegeten wat ik kon in Bangkok, mijn geloof in yoga gehad en hoop nu op the love in Bali waar ik over een paar dagen zal zijn.

Bedankt voor jullie reacties weer. Vooral dit keer waren ze een hele fijne steun in de rug! 1 die ik echt nodig heb gehad!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anny v d Broek:
    5 augustus 2017
    Hoi Sanne. Wat `n prachtig verhaal weer. Dat yoga zoveel met je doet!!!!!!! Daar heb je heel je verdere leven plezier van. Ik kijk weer uit naar je volgende gebeurtenis. Geniet van je mooie ervaringen. Liefs Tantan
  2. Stef:
    5 augustus 2017
    En ik maar denken dat yoga relax en ontspannend is haha
    Ik kijk al weer uit naar de volgende xx
  3. José van Praagh:
    5 augustus 2017
    Fantastisch verhaal weer Sanne.
    Wat een ervaring moet dit geweest zijn.
    Veel plezier in Balie.
    Dikke kus van Jack en mij
    Xxxxjes! !!!!!
  4. Frans:
    5 augustus 2017
    Wat een verhaal Sanne en ik maar denken dat yoga goed voor de mond is en ontspannen zou moeten zijn. Heel veel ontspanning ook verder
  5. Addy van Loon:
    5 augustus 2017
    Hoi Sanne ja wat een ervaring, die yoga die ik weeklijks doe is ontspaanen, gelukkig hoeven wij niet zo lang met onze armen omhoog.
    Dat boek heb ik ook gelezen, dus nu lekker gaan genieten op Bali.
    Veel plezier
    Lieve groetjes Tante Addy
  6. Angelique vermunt:
    5 augustus 2017
    mooi verhaal weer sanne. succes met de volgende trip. xx
  7. Elly Derkx:
    5 augustus 2017
    Hoi hoi. Vond het best heftig Sanne! Maar wat fijn dat het voor jezelf goed is dat je dit gedaan hebt. Je hebt het weer prima verwoord.
    Geniet in Bali en wij kijken weer uit naar je volgende blog.
    Dikke kus van Oom Gerard, Tante Elly en Ilse
  8. Mariëlle van Loon:
    5 augustus 2017
    Hi Sanne, wat leuk om je zo te volgen en wat Yoga allemaal met je doet, ik heb er geen ervaring mee zelf. Maar zoiets als wat jij gedaan hebt lijkt me super. Nou meis geniet nog lekker daar en schrijf vooralveel blogs Vindikleuk xxx
  9. Corne:
    5 augustus 2017
    Mooi verhaal sanne geniet er van succes met de volgende trip
  10. Mama:
    5 augustus 2017
    Wat een pittig verhaal!!!!Ben benieuwd wat het allemaal te weeg brengt. Miracels zijn de wereld nog niet uit he! Geniet nog maar lekker. Blijf je meerdere dagen in Kuala Lumpur? Hoe ga je naar Bali?
    Liefs mama
  11. Jo (leen):
    Wauw mooi verhaal sanne
  12. Jolanda:
    5 augustus 2017
    Geweldig!!! Geniet van het leven!!!
  13. Jolanda:
    5 augustus 2017
    Leuk verhaal weer! Geniet er van! Hoe bevalt je rugzak?
  14. Lianne:
    7 augustus 2017
    Wat bijzonder Sanne yoga tijdens je vakantie! Ik vind het zo leuk dat ik mee kan lezen dank zij Tantsjoos! Je gaat nu naar Bali lekker genietennnnn!! Ik zou zo mee willen......