Patagonie - Torres wel paine

13 november 2018 - Torres Del Paine, Chili

Om zo goedkoop mogelijk, maar vooral snel in Patagonie te komen hebben we een nachtvlucht genomen, waarbij nog over moesten stappen ook. We hebben dus weinig geslapen als we in Patagonie aankomen. De dag ervoor hebben we besloten om een camperbusje te huren en zo rond te trekken. Ook dit soort dingen moeten vooraf geboekt worden wat wij niet hebben gedaan. En helaas er was niets beschikbaar in de periode die wij wilde, maar wel een 3 persoonsbusje die we gelijk op konden halen, maar voor kortere tijd. Dus dit maar gedaan. Lucky us, want hoewel dit busje oude en gammele charmes heeft, blijken de 2 persoonsbusjes echt inimini te zijn. Arjan had er zelfs verticaal niet goed in kunnen liggen. Maar goed we zijn dus flink gaar, het duurt even voordat we de charmes in oud en gammel zien, we hebben geen plan en de gratis spullen hoek is leeg, waardoor we die nog moeten aanschaffen. Ons romantisch beeld van het fantastische Patagonie is ver te zoeken. Dus we duiken de winkel in, een soort jumbo en AH XL waar we alles vinden wat we nodig hebben en besluiten om maar gelijk naar het hoogte punt te rijden, Torres del Paine, dan zien we daarna wel.

In 1 dag was dit alles niet te doen, dus we moeten ergens een plek vinden om te overnachten. Blijkbaar zijn daar geweldige Apps voor waar andere reizigers hun tips achter laten maar dat wisten wij toen nog niet. Wonder boven wonder vinden we op internet een plekje waar we in de buurt zijn, dus wij er op af. Ja en dan gebeurd er iets magisch, hoe zwaar deze dag ook was, dat is in 1 keer vergeten als we bij een fantastisch mooi meer aankomen, als enige! (Oké er staat nog een busje een stuk verder, maar die negeren we). En als we dan gaan lopen en op het pad een koe tegen komen die me lachend welkom heet dan kan je mij wel op vegen van geluk. Daarna lekker koken op 1 pitje met ontzettend veel wind, wat dus 2 uur duurt voordat alles gebakken en gaar is. En als ik echt denk dat ik het niet beter kan, hebben we een heldere nacht en met een sterren hemel die waanzinnig mooi is. Hier in Chili heb je per vierkante cm hemel wel 100 sterren meer als in Nederland, echt waanzinnig!

En zo zijn eigenlijk al onze dagen.. hoe is het mogelijk! Wat ook weer onbegrijpelijk is, is dat ook hier het weer veel beter is dan normaal rond deze tijd. Patagonie is koud, veel wind en regelmatig regen. Wij hebben prachtig weer! 1 nacht is erg koud geweest en de laatste dag regen, maar niets vergeleken met wat het normaal zou zijn. Maar goed de tweede dag komen we in Torres del Paine aan. Dit is DE place to be. Het is een national park van ongeveer 100 km weg gedeelte, maar je kan er ook tot een dag of 8 rondtrekken. Je slaapt dan op primitieve campings in de bergen. Ik ben eerlijk, het liefst had ik dat ook gedaan, een paar dagen dan, maar nu ik die mensen zie ben ik heel blij met ons oude gammele campervannetje. Want de mensen die dit doen slepen dus spullen en eten en drinken voor die dagen mee. En ik wil het dan toch Arjan niet aan doen dat hij dagen met onze spullen moet zeulen. Wat voor ons overblijft zijn dagtochtjes van zo'n 9 uur. De eerste dag doen we dat nog fanatiek en gelukkig, want deze tocht is niet te beschrijven zo mooi! En na die vulkaan een eitje! Vooral het eind punt, een meer voor DE bergen/torens van het park, was waanzinnig! Vanuit ons punt kijkend naar torens die 2 km hoger zijn, dan besef je toch ff hoe kwetsbaar je als mens bent. En Arjan ontpopt zich tot een ware gentle man die mij van de rotsen af helpt. Niet onnodig want ik blijf onhandig en struikel toch een aantal keer. Bij terugkomst besluiten we om op een camping te slapen, om te kunnen douche en daar in het restaurant te eten EN er is ons wifi beloofd. Helaas is de aggregaat uit gevallen, dus geen wifi, maar die missen we geen van beide. In het restaurant is geen stroom geen enkel probleem, ons eten wordt op een vuurtje gebakken! Ook maken we voor het eerst kennis met pisco sour, Chileens drankje wat ons erg bevalt, dus vele zullen nog volgen. We hebben al dagen niet gedoucht, dus die douche is heerlijk! Dit is ook waar Arjan zijn nieuwe kapsel is ontstaan, want de back to basic look staat hem super! De volgende dag zijn we al iets minder fanatiek en besluiten we de laatste boot te pakken waardoor we maar een tocht van 6 uur kunnen lopen en de laatste 2 uur naar een uitzicht punt niet redden. Voor mij absoluut geen probleem, de tocht is prachtig langs het water. Maar ook zien we hele stukken restanten van een brand van een paar jaar geleden, triest te zien. Wat mij bewust maakt van de kwetsbaarheid van de natuur en hoe zuinig we er op moeten zijn!

We hebben nu nog 2 dagen voordat we de bus in moeten leveren en eigenlijk is het niet de moeite om nog ergens anders heen te rijden. Het kan wel, maar we doen zo ontzettend veel indrukken op. Het is een keer genoeg, dus we besluiten nog een beetje rond te hangen en rijden in de middag weer naar de bewoonde wereld. Voor Arjan komt daarmee eindelijk een einde aan zijn zorgen of we wel voldoende eten en drinken hadden, ergens te recht, want er was daar weinig eten en wat er is is duurder, maar Arjan leek ons soms te zien verhongeren. Maar het betekent ook weer bereik, waar we de vliegtickets naar onze volgende en laatste bestemming regelde.. Valparaiso!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly Derkx:
    16 november 2018
    Met veel plezier jullie verhaal gelezen en foto's bekeken.Fantastisch zeg. Ik vraag me af of je de hele reis van te voren hebt uitgestippeld.ik eens jullie een goede reis terug. Liefs oom Gerard tante Elly en Ilse
  2. Tantien:
    16 november 2018
    Nou ben stiekum toch wel jaloers hoor, wat een belevenis weer. Goed verhaal en prachtige foto. Goeie reis trug en groetjes ook aan je ventje.
  3. Mama:
    16 november 2018
    Prachtige foto's. Hopelijk heb je toch nog lekker aan het strand gelegen voor je huiswaarts keert. Zie jullie zondag.
  4. Mariëlle van Loon:
    16 november 2018
    Gaaf Sanne ! Op de foto ziet het busje er ook best luxe uit 😃. Mooie foto’s weer geniet nog even !
    Groetjes x
  5. Addy van Loon:
    16 november 2018
    Prachtig weer, ik zou er zo ook naar toe willen, goede reis terug samen, en dan lekker na genieten.
    Groetjes
  6. Nanny:
    17 november 2018
    Woooohw mooi !!!en wat n enge brug op de foto